Hogyan nézd át a kerékpárodat a téli szünet után.

Átvizsgálás előtt a kerékpárnak tisztának kell lennie.

Egyrészt senki sem szeret koszos alkatrészeket szerelni mert a szennyeződés könnyen bejut olyan helyekre ahol kárt okozhat másrészt az esetleges repedések, hibák ilyenkor nem láthatóak.

Figyelem! az itt leírt gyakorlatok némi rutint feltétleznek kerékpár szerelés és karbantartás területén. Ha nem vagy biztos benne, inkább hozd be hozzánk!

Az átvizsgálást a vázzal és a villával kezdjük. Ha a vázon festék leverődések vannak acél , króm molibdén (CrMo) vázak esetén mindenképpen ki kell javítani mert rövid időn belül korrózióhoz vezet. Nagyon fontos a repedések felfedezése. Amíg a hagyományos vázak ritkán és "megbízhatóan" törtek, tehát létrejött egy repedés majd növekedett, végül eltört ez a könnyűfém (alumínium, magnézim) vagy kompozit (karbon) anyagokra nem mondható el. Ez utóbbiak képesek hirtelen törni akár életveszélyt is okozva

Egy repedés a karbon villán, különösen a féknyereg közvetlen közelében hirtelen töréshez vezethet. Az ilyen alkatrészt azonnal cserélni kell.

Veszélyes terület a kormány, kormányszár, nyereg, nyeregcső. Itt szinte már csak alumínium vagy karbon alkatrészeket találunk. Sokszor a repedések nem látható helyen vannak. Szokatlan hangok, nyikorgás lehet az elfáradás előjele. A high-tech alumínium és karbon alkatrészeket versenyzők esetén évente, egyéb felhasználás esetén 2-3 évente ajánlatos cserélni (több kerékpárgyártó is leírja a használati utasításában). Nagyon kevés olyan komponens gyártó van, aki 5-10 év törés garanciát vállal az alkatrészekre. Mindenképpen legyünk óvatosak használt alkatrészek vásárlásánál! Nehéz, masszívnak tűnő idős alumínium alkatrészek ugyanúgy eltörnek mint a könnyűek ugyanis a kifáradás nem függ a súlyuktól. Nagyon fontos a gyári meghúzási nyomatékok szigorú betartása.

A következő lépés kerekek átvizsgálása. Tipikus elfáradásos hiba a küllőfészkek kitörése vagy a fékfelület elkopása felnifékes kerékpároknál.

Az agyaknak kottyanás mentesnek kell lenniük, a küllőknek feszesnek. Figyeljük meg a kerék futását. Ha nyolcas (oldal irányú ütés), tojás (függőleges irányú ütés) van benne, vagy némelyik nagyon laza, esetleg hiányzik akkor mindenképpen meg kell nézetni szakemberrel.

Ha valamelyik gumi le van eresztve, az nem jelent feltétlen defektet. Hosszabb tárolás alatt a belsők egész sok levegőt veszítenek. Fújd fel a tömlőket. Ha másnap még kemények akkor nincs gond, használható.

Ha a külső gumi kopott, repedezet, cserléni kell. Nem érdemes kísérletezni öreg, repedt gumikkal és fontos, hogy elöl legalább olyan jó vagy jobb állapotú gumi legyen mint hátul. Ha egy új gumit veszünk az azt mindenképpen előre tegyük.

Fontos a kormánycsapágy állapota. Ha kotyog vagy szorul, irány a szerviz.

Próbáljuk elforgatni a kormányt úgy, hogy a lábunkkal tartjuk az első kereket (nem szabad túl nagy erővel!). Ha sikerül akkor az jelentős probléma, tilos elindulni.

A profik is csak akkor szállnak fel a kerékpárra, ha kipróbálták a féket. Mindkét fék erőteljes meghúzása legyen rutintevékenység indulás előtt. Ha a fékek bennt fognak (közel a kormányhoz) vagy túl puhák akkor nem szabad elindulni.

Ezek után nézzünk meg minden egyéb alkatrészt nem lötyög, konyog, forog (természetesen azok amelyeknek egyébként nem szabadna), esik le magától, lóg, kiszőrösödött, rozsdás, stb....

Ha teleszkópos a bicaj, a teleszkópot fel kell fújni. Ha a mozgása darabos vagy hangos akkor szervizeltetni kell.

Ha ezekkel megvagyunk túl nagy probléma nem lehet.

A meghajtás, bowdenek ellenőrzése csak szerelési tapasztalattal és megfelelő szerszámokkal rendelkező kerékpárosoknak javasolt. A lánc nyúlását például nem lehet szabad szemmel látni ahhoz lánc nyúlásmérő kell.


Elindulás után ha túl nehéz a váltás vagy bármi furcsaságot tapasztalsz és nem jöttél rá mi az, inkább nézesd át  a szervizben.

Kérj tőlünk bátran kerékpár szerviz szaktanácsot, segítünk!

Akciós kerékpár karbantartás, tavaszi átvizsgálás a Kerékvárban.